ما تا آخر ایستاده‌ایم و با آمریکا روابط برقرار نخواهیم کرد

ما تا آخر ایستاده‌ایم و با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این‌که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان (و فلسطین) و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. مادامی که آمریکا این طور است و اسرائیل هست، ما با آن‌ها نمی‌توانیم زندگی بکنیم.

برنامه اسلام؛ «لاتظلمون و لاتظلمون»

ملت اسلام پیرو مکتبی است که برنامه آن مکتب، خلاصه می‌شود در دو کلمه؛ «لاتظلمون و لاتظلمون». ما تحت رهبری پیغمبر اسلام (ص) این دو کلمه را می‌خواهیم اجرا کنیم؛ «نه ظالم باشیم و نه مظلوم». (۱) ما در طول تاریخ، مظلوم بودیم؛ از همه جهات مظلوم بودیم. ما امروز می‌خواهیم که مظلوم نباشیم و ظالم هم نباشیم. (2) ما بشردوست هستیم و پیغمبر عظیم الشأن ما (ص) بشر دوست بود و برای بشر زحمت‌ها و تحمل مشاق کرد و ما هم پیروی از آن دستور می‌کنیم و با همه اقشار بشر روابط حسنه داریم؛ به شرط این‌که روابط متقابل و احترام متقابل باشد. (3)

روابط حسنه فرع بر احترام متقابل

احکام اسلام، احکامی است مسالمت آمیز و می‌خواهیم همه قشرها، مسالمت آمیز باشند. ما می‌خواهیم با کسانی که می‌خواهند با ما روابط دوستانه داشته باشند، روابط دوستانه داشته باشیم. روابط حسنه و روابط اقتصادی و سیاسی موکول است به (این‌که) احترام متقابل رعایت شود. (4)

ما با هیچ ملتی بد نیستیم، اسلام برای تمام ملل آمده، برای ناس (آمده)؛ «یا ایها الناس»، اسلام برای همه است، دلسوز برای بشر است، ما هم تابع اسلامیم، ما هم دلسوزیم برای بشر، ما با هر کس که با ما به طور انسانی رفتار کند، با او دوستیم، اما ما را حساب کنند، ما را از موش بدتر نکنند که دواهای خودشان را روی ما امتحان کنند. ما چه صحبتی با این‌ها داریم، بنشینیم با این‌ها چه بگوییم. (5)

سازش با ابرقدرت‌ها، ظلم بر بشر است

آن‌هایی که به ما اشکال می‌کنند که شما چرا با این قدرت‌های فاسد سازش نمی‌کنید، آن‌ها از باب این که همه چیز را با چشم مادی ملاحظه می‌کنند، (همه چیز) را با چشم طبیعی، حل و فصل می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که انبیای خدا چه رویه‌ای داشتند، با ظالم چطور برخورد می‌کردند، یا می‌دانند و خودشان را به کوری و کری زدند. سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است، سازش با ابرقدرت‌ها، ظلم بر بشر است. آن‌هایی که به ما می گویند سازش کنید، آن‌ها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظالم، یعنی این که دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رأی تمام انبیا است. (6)

اصول روابط سیاسی و خارجی ما

ما هرگز داخل درهای بسته زندگی نمی‌کنیم، ولی این درها را نیز برای استعمارگران باز نمی‌نماییم. روابط خارجی ما بر اساس حفظ آزادی، استقلال و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمین است و بر این اساس، هر کشوری که مایل باشد، با احترام متقابل عمل می‌کنیم. (7) (ما می‌خواهیم) با همه دولت‌ها رابطه داشته باشیم، یعنی رابطه دوستانه، نه روابط بین ارباب و رعیت. (8) ما می‌خواهیم با همه ملت‌های عالم دوست باشیم، می‌خواهیم با همه دولت‌های عالم - به حسب طبع اولی - دوست باشیم، می‌خواهیم که روابط حسنه، با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشیم، مگر این‌که دولت‌هایی باشند که با ما خلاف رفتار کرده باشند و بخواهند به ما ظلم بکنند، تحمیل بکنند، سلطه جویی کنند بر ما که ما با آن‌ها مخالف هستیم و هرگز اجازه نخواهیم داد که آن‌ها دخالتی در مملکت ما بکنند و آن سلطه جویی‌هایی که آن وقت کردند، بکنند و البته (ما) با آن‌ها نمی‌توانیم روابط داشته باشیم. (9)

بقیه در ادامه مطلب

 

خوی استکباری

مستکبرین، جهان را از آن دید خاص خود استکباری و آن بیماری روحی که در آن‌ها هست، نگاه می‌کنند و این بیماری موجب این شده است که این‌ها توده‌های بزرگ ملّت‌ها را از جهان حساب نمی‌کنند. (10) آن‌ها فکر می‌کنند که هر کس مصالح (آن‌ها) را در نظر گرفت و گاو شیرده شد، وحشی نیست! اما آن که از فرمان (شان) سرکشی کرد، وحشی است!(11)

اخیراً شنیدید که رئیس جمهور آمریکا گفته است که کشور ایران یا رژیم ایران، وحشی هستند. اگر مقصود از وحشی این است که رام نیستند در مقابل آن چیزهایی که شما می‌خواهید (و) گاو شیرده نیستند، اسمش را وحشی می‌گذارید، بگذارید. در منطق آن‌ها وحشی این است که رام آن‌ها نباشد. (12)

آمریکا؛ دشمن شماره یک مردم مستضعف

مهم‌ترین و دردآورترین مسأله‌ای که ملت‌های اسلامی و غیر اسلامی کشورهای تحت سلطه با آن مواجه است، موضوع آمریکا است. دولت آمریکا به عنوان قدرتمندترین کشورهای جهان، برای بیشتر بلعیدن ذخایر مادی کشورهای تحت سلطه، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند. آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است. آمریکا برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیر سلطه، از هیج جنایتی خودداری نمی‌نماید. او مردم مظلوم جهان را با تبلیغات وسیعش که به وسیله صهیونیسم بین الملل سازماندهی می‌گردد، استثمار می‌نماید. او با ایادی مرموز و خیانتکارش، چنان خون مردم بی پناه را می‌مکد که گویی در جهان، هیچ کس جز او و اقمارش حق حیات ندارند. (13)

تنها کار آمریکا به صلاح ملت مظلوم

ملت شریف ایران! اگر کارتر در عمر خود، یک کار کرده باشد (که) بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت به پاخاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالمخوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم، چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است. ملت رزمنده ایران، این طلیعه پیروزی نهایی را که ابرقدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری‌ها کرده است، اگر جشن بگیرد، حق دارد. (14)

(آری،) ملت شریف مجاهد ما، این قطع روابط را به فال نیک گرفته و از مشکلاتی که در این قطع روابط به وجود آید، استقبال می‌کند و هراس ندارد. آن روز برای ملت ما خطرناک است که روابطی نظیر روابط رژیم خائن سابق تجدید شود. (15)

جنگ و تحریم؛ به خاطر قطع رابطه!

ایران که خواسته است از هر جهت با این شیطان بزرگ قطع رابطه کند، امروز گرفتار جنگهای تحمیلی است. آمریکا عراق را وادار نموده است خون جوانان ما را بریزد و سایر کشورهای تحت نفوذش را وادار نموده است تا ما را با حصر اقتصادی از پای درآورد.

اگر ما با آمریکا و یا سایر ابرقدرتها و قدرتها کنار آمده بودیم، گرفتار این مصائب نبودیم، ولی مردم ما دیگر به هیچ وجه حاضر نیستند تن به خواری و ذلت دهند و مرگ سرخ را به زندگی ننگین ترجیح می‌دهند. (16)

رابطه با آمریکا را می‌خواهیم چه بکنیم؟!

ما روابط با آمریکا را می‌خواهیم چه بکنیم؟ روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است، روابط یک غارت شده با یک غارتگر است. ما می‌خواهیم چه کنیم؟ آن‌ها میل دارند که با ما روابط (داشته باشند)، آن‌ها احتیاج دارند که با ما روابط داشته باشند، ما چه احتیاجی به آمریکا داریم؟ آمریکا آن طرف دنیا است. آن‌ها می‌خواهند که اینجا بازار داشته باشند. آن‌ها باز طمع دارند که نفت ما را بخورند.

ما هیچ توقع نداریم که دولت آمریکا یا سایر دوَل ابرقدرت، آن‌هایی که می‌خواهند منافع ما را ببرند، حالا که ما دست آنها را کوتاه کرده‌ایم، بیایند تشکر هم بکنند! البته نباید هم بکنند؛ خیلی هم اظهار تأسف باید بکنند. (17)

هم نوکر باشیم و هم چیزی بدهیم!!!

ما چنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم، دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر نباشیم، رابطه‌اش را با ما قطع می‌کند. ما از خدا می‌خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را برای خاطر این‌که رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم، نخواهیم پذیرفت. شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا.

دولت آمریکا مع الأسف الآن یک شرافت انسانی ندارد که ما بخواهیم به واسطه آن شرافت انسانی‌اش با آن رابطه داشته باشیم. دولت آمریکا این است که دارید می‌بینید؛ مظلوم را در هر جا پیدا می‌کند، پوست می‌کند. هر جا بتواند، می‌رود و بمب سرشان می‌ریزد. هر چه بتواند، ذخایر ملتها را می‌برد. ما بخواهیم روابط با اینها داشته باشیم؟ بهتر این است که ما با اینها روابط نداشته باشیم، بهتر این است با آنهایی که می‌خواهند ما را بچاپند، رابطه نداشته باشیم تا یک وقتی که به خود بیایند و بفهمند شرق هم هست در عالم.

اگر وضع این‌طور باشد، ما می‌خواهیم چه کنیم که پیشقدم بشویم برای این‌که نوکری کنیم؟! پیشقدم بشویم برای این‌که هم نوکری کنیم، هم همه چیزمان را تقدیم کنیم؟! آن وقت نوکر که می‌گرفتند یک اجرتی به او می‌دادند. این‌ها نوکر می‌گیرند و همه چیزش را هم می‌گیرند. ما می‌خواهیم چه کنیم؟ با اینها رابطه داشته باشیم؟ هیچ لازم نیست رابطه داشته باشیم. (18)

رابطه گرگ و بره را می‌خواهیم چه کنیم؟!

آقای کارتر و امثال او الآن تمام همّشان این است که دوباره آن مسائل را برگردانند که در زمان شاه مخلوع بود، لکن این یک آرزویی است که این ابرقدرتها باید به گور ببرند. ایران دیگر اجازه نمی‌دهد که اینها در آن دخالت بکنند. ما می‌خواهیم چه کنیم؟ روابط داشته باشیم با آنهایی که می‌خواهند ما را بچاپند؟ رابطه ما با آنها غیر از این است که رابطه چپاولگر و چپاول‌شو است؟ برای چه ما می‌خواهیم این را؟(19) من کراراً گوشزد نموده‌ام که رابطه ما با امثال آمریکا، رابطه ملّت مظلوم با جهانخواران است. (20) روابط ما با آمریکا مثل رابطه بره با گرگ است، رابطه صلاحمندی برای بره نیست. (21)

«آقایی و نوکری» را نمی‌توانیم بپذیریم

این نحو روابطی که آمریکا با ما تاکنون داشته است، قابل قبول نیست. (22) آمریکا می‌خواهد که همه کشورها را زیر نفوذ خود داشته باشد، ولی ما چنین تصوری را نمی‌توانیم بپذیریم و ملّت از آن خسته شده است. (23) در زمان سابق، روابط یک‌طرفه بود؛ آقایی و نوکری. وقتی سفیری از انگلستان یا آمریکا می‌آمد، کسی جرأت نمی‌کرد حتی کلمه‌ای برخلاف مصالح آن‌ها بگوید، ولی ایرانِ امروز این‌طور نیست. (24)

آمریکا دوست نمی‌خواهد، خادمِ ذلیل می‌خواهد

آمریکا چه منافعی می‌تواند در اینجا داشته باشد جز منابع زرخیز شما؟ و چه دوستانی می‌تواند اینجا داشته باشد جز آنهایی که به عنوان دوستی، خدمتگزار هستند؟ آمریکا دوست نمی‌خواهد، آمریکا خدمتگزار می‌خواهد. آمریکا خدمتگزارانی می‌خواهد که منافع ملتشان را تقدیم بکنند و در عین حال، ذلت را (بر) خودشان بار بیاورند (و) تحمل کنند. ما، ملت ما و دولت ما ایستاده‌ایم و در مقابل هر سلطه جویی ایستاده‌ایم و تا آن وقت که توان داریم، مخالفت می‌کنیم. (25)

ما برای حیات زیر سلطه غیر، ارزش قائل نیستیم

ما برای حیات زیر سلطه غیر، ارزش قائل نیستیم. ما ارزش حیات را به آزادی و استقلال می دانیم. دستورات مذهبی ما که مترقی‌ترین دستورات است، راه ما را معین فرموده است. ما با آن دستورات و تحت رهبری بزرگمرد دنیا، محمد (ص) با تمام قدرتهایی که بخواهند تجاوز کنند به مملکت ما، مبارزه خواهیم کرد. امروز مثل روزهای سابق نیست که یک نفر بر یک امت سلطه داشته باشد و این یک نفر هم دست نشانده اجانب باشد و بخواهند به مملکت ما با دست او خیانت و تجاوز کنند. امروز اراده ملت است و ملت با اراده قوی خود و ایمان به دستورات اسلامی موظف است که هر قدرتی باشد، در دفاع از ملت، دفاع از کشور خود، با هر قدرتی مبارزه کند. (26)

تا وضع بدین منوال است؛ رابطه هرگز

باید ببینیم آمریکا خودش در آینده چه نقشی دارد. اگر آمریکا بخواهد همان‌طور که حالا با ملت ایران معامله می‌کند، با ما رفتار کند، نقش ما با او خصمانه است. اگر چنانچه آمریکا به دولت ایران احترام بگذارد، ما هم با همان احترام متقابل عمل می‌کنیم و با او به طور عادلانه - که نه به او ظلم کنیم و نه به ما ظلم کند - رفتار خواهیم کرد. (27)

روابط ما با آمریکا و همچنان با سایر کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل خواهد بود. ما برای آمریکا حق تعیین سرنوشت خود را قائل نخواهیم بود. آنچه تا به حال، دولت‌های گذشته در آمریکا و اکنون انجام داد و می‌دهد، نشان می‌دهد که هنوز به تمام وسایل متوسل می‌شوند که (نظام اسلامی) را برای تأمین منافع خودشان (از بین ببرند و رژیم غیر اسلامی را برگردانند) و لذا هنوز حالت خصمانه نسبت به نهضت اسلامی کنونی (را) دارند. تا وضع به این منوال است، نظر ما نیز نسبت به سیاست آمریکا نظری منفی است. البته ما حساب ملت آمریکا را با دولت آمریکا جدا کرده و می‌کنیم و از ملت آمریکا می‌خواهیم که از نهضت اسلامی ایران پشتیبانی کنند. (28)

ما تا آخر ایستاده‌ایم و با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این‌که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان (و فلسطین) و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. مادامی که آمریکا این طور است و اسرائیل هست، ما با آن‌ها نمی‌توانیم زندگی بکنیم. (29)

ملت از کید آمریکا غافل نباشد

ملت باید بیدار باشد. از کید آمریکا غافل نباید شد! آمریکایی که سیلی خورده است از شما، آمریکایی که دل بسته بود به ایران و نفت ایران و ذخایر ایران، این آمریکا را شما بیرونش کردید. غافل نباشید که یک قدرتی است و دارای یک بست و بندهایی هست. لکن تا شما بیدارید و زنده‌اید و ایستاده‌اید، کاری نمی‌توانند بکنند. باید ملت ما توجه داشته باشد با همان قدرت ایمانی که داشت، با همان قدرت اسلامی که داشت که خودش را برای خدا می‌داند و خودش را فدای اسلام می‌کند، بایستد و متوجه باشد که اگر در صحنه باشید و بایستید و هر کدام وظیفه خودتان (را) بدانید که حفظ بکنید کشور خودتان را و برادران خودتان را حفظ بکنید، هیچ قدرتی نمی‌تواند این کار را بکند. مهم این است که شما ایستاده باشید و قائم به امر باشید و حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به این‌که همه کارها را باید حکومت بکند، خیر! شما هم وظیفه دارید، من هم (وظیفه) دارم، حکومت هم وظیفه دارد. (30)

کاخ سیاه آمریکا هم بداند

اداره کنندگان کاخ سفید باید بدانند که دنیا عوض شده است و قدرتهای شیطانی از حربه‌های استعماری کهنه و نو خلع سلاح شده‌اند. کارگزاران سیاست آمریکا باید طرز تفکر و سیاستهای خود را تغییر دهند و گمان نکنند اداره کل جهان در دست آنها است و همه کشورها چشم و گوش بسته در اختیار آنان هستند. باید توجه کنند که قطع رابطه و تحریم اقتصادی و لیستهای دروغین آنها، دنیا را بر کشوری تنگ نخواهد کرد. (31)

منابع

(۱ و ۲) صحیفه امام، ج 14، صص 81 - 82

3) صحیفه امام، ج 6، ص 220

4) صحیفه امام، ج 8، ص 113

5) صحیفه امام، ج 11، صص 14 - 15

6) صحیفه امام، ج 18، ص 15

7) صحیفه امام، ج 5، ص 80

8) صحیفه امام، ج 19، ص 94

9) صحیفه امام، ج 11، ص 153

10) صحیفه امام، ج 11، ص 88

11) صحیفه امام، ج 20، ص 271

12) صحیفه امام، ج 20، ص 270

13) صحیفه امام، ج 13، ص 212

14) صحیفه امام، ج 12، ص 233

15) صحیفه امام، ج 12، ص 237

16) صحیفه امام، ج 13، ص 213

17) صحیفه امام، ج 7، ص 359

18) صحیفه امام، ج 11، صص 302 - 304

19) صحیفه امام، ج 12، صص 377 - 379

20) صحیفه امام، ج 12، ص 233

21) صحیفه امام، ج 10، ص 360

22) صحیفه امام، ج 11، ص 86

23) صحیفه امام، ج 5، ص 414

24) صحیفه امام، ج 19، ص 94

25) صحیفه امام، ج 16، ص 275

26) صحیفه امام، ج 6، ص 219 - 220

27) صحیفه امام، ج 4، ص 332

28) صحیفه امام، ج 5، ص 157

29) صحیفه امام، ج 19، ص 95

30) صحیفه امام، ج 15، ص 115

31) صحیفه امام، ج 18، ص 330