رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: آفتاب اعتدال به بدن یخ‌زده فتنه‌گران جان داده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا تقوی امشب در همایش بصیرت که در مصلی شهر جدید اندیشه با حضور پرشور مسئولان شهرستانی و استانی مردم این شهر برگزار شد اظهار کرد: برنامه‌‌های 9 دی بهانه‌ای است تا بتوانیم مسائلی را مطرح کرده و به این وسیله بصیرت‌افزایی کنیم.



وی بیان کرد: برنامه‌های 9 دی فرهنگ انقلاب، دین و دیانت را ترویج و تقویت می‌کند، مناسبت‌ها بستر ذهنی مردم را تقویت می‌کنند و توجهات به موضوع مناسبت بیشتر جلب می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه تصریح کرد: عاشورا فضایی را به وجود می‌آورد تا شهادت، ایثارگری و فدارکاری‌های یاران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بیان شود، ماه محرم نیز باعث دینداری بیشتر مردم می‌شود، مناسبت‌ها دارای برکات فراوانی هستند و نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شوند.

وی خاطر نشان کرد: برخی اعتراض دارند و می گویند که در فتنه 88 اتفاقات ناگواری رخ داد اما این اتفاقات تمام شده است چرا باید دوباره جلسه بگیریم و این حوادث را زنده کنیم و لزومی ندارد که هر ساله پیرامون این حادثه ناگوار سخن گفته شود.

تقوی گفت: در جواب این افراد باید گفت که حوادث تاریخی متنوع و مختلف و خوب و بد است اما این حوادث را باید زنده نگهداریم، چرا که حوادثی وجود دارد که سرنوشت‌ساز است و در این حوادث درس‌های بسیاری وجود دارد که باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی اظهار کرد: حوادث بخش اعظمی از تاریخ ملت‌‌ها را تشکیل می‌دهد و اگر به فراموشی سپرده شوند تاریخ ملت‌ها نیز فراموش می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه بیان کرد: در هر حادثه‌ای عبرت‌هایی وجود دارد که نباید از آنها چشم‌پوشید حوادث فرهنگ‌ساز هستند چه حوادث مثبت و چه منفی بنابراین جنبه مثبت حوادث باید تقویت شود و از تکرار جنبه منفی آن پرهیز شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم فتنه 88 را فراموش کنیم باید حوادثی مانند عاشورا را که 1400 سال پیش نیز اتفاق افتاد به فراموشی بسپاریم.

تقوی خاطر نشان کرد: عاشورا فرهنگ ساز است و باید برای نسل‌های آینده در زمان‌های گوناگون تفصیر شود، فرهنگ عاشورا فرهنگ فضیلت، ‌رشادت و هیهات منه‌الذله است و باید همیشه حفظ شود.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه گفت: حوادث دیگر تاریخی نیز چه مثبت و چه منفی نباید فراموش شود، فتنه 88 یک رویداد منفی بود اما باید یاد آن را زنده نگه داریم و نسبت به آن هشدار دهیم، چرا که ممکن است دوباره اتفاق بیفتد و نباید در دام این فتنه بیفتیم.

وی اظهار کرد: باید ببینیم دشمن در فتنه 88 از چه کسانی استفاده کرده است و چه برنامه‌هایی ریخته چرا که دشمن در این فتنه از نیروهای درون نظام سرباز گرفت.

تقوی بیان کرد: فتنه 88 تنها مختص آن زمان نبود و ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، بنابراین باید هوشیار باشیم و 9 دی را همیشه زنده نگه داریم تا این حوادث روی ندهد.

وی تصریح کرد: اگر عزاداری‌ها و حسینی‌ها وجود نداشت عاشورا به فراموشی سپرده می‌شد، بنابراین بزرگان و پیشوایان دین به برپایی عزاداری‌ها برای امام حسین (ع) توصیه می‌کند.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه خاطر نشان کرد: 9 دی پاسخی به فتنه بود و پیام بیداری و بصیرت را در دل خود داشت، این حماسه به دشمنان نشان داد که ملت ایران همیشه در صحنه حاضر هستند و پیوندی را که با ولایت دارند حفظ خواهند کرد.

وی گفت: یکی از وظایف ائمه جمعه در سراسر کشور زنده نگه داشتن مناسبت‌ها است آنها باید با برنامه‌ریزی این مناسبت‌ها را در ذهن و ضمیر مردم حفظ کنند تا فرهنگ اسلام و ولایت را تقویت کنند چرا که این امر منجر به حضور مردم در صحنه می‌شود.

تقوی اظهار کرد: فتنه در لغت به معنی آزمایش است اما در اصطلاح وقتی در جنبه عام به کار برده می‌شود به یک رویداد اجتماعی اشاره دارد که در جهت تخریب یک سلسله از ارزش‌ها و ساختارها است.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه بیان کرد: فتنه توسط یک نفر روی نمی‌دهد و یک جریان اجتماعی در سطح جامعه است که اجتماع را با تنش مواجه می‌کند، این امر ساختار شکن بوده و می‌خواهد با ساختار شکنی تغییر کلی در نظام کشور به وجود آورد.

وی تصریح کرد: انگیزه فتنه شیطانی است و از طریق آشوب به وجود می‌آید و با شبیه سازی لباس حق را بر تن می‌کند و شعارهای پرجاذبه اما ظهرآگین سر می‌دهد.

تقوی خاطر نشان کرد: برای همه مردم فهم فتنه مهم نیست چرا که فتنه شبیه‌سازی می‌کند و با این کار افراد ناآگاه را به سمت خود جذب کرده و در زمان فتنه درک آن سخت است.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه گفت: فتنه دارای مولفه‌های خاصی است و باید یک سری از مسائل کنار هم قرار گیرند تا فتنه به وجود آید یکی از این امور همسویی و ارتباط و همکاری عوامل داخلی با بیگانگان است، در فتنه عناصر قدرت طلب در راستای خواسته‌های دشمن فعال می‌شوند.

وی اظهار کرد: در فتنه عوامل فتنه‌گر داخلی باید جسارت هنجارشکنی داشته باشند و از مرزهای قانونی عبور کنند و همچین باید با تحریک مردم اردوکشی خیابانی اتفاق بیفتد.

تقوی بیان کرد: فتنه لایحه‌های مختلفی دارد،‌معمولا افراد لایه‌های بیرونی و ظاهر را می‌بینند و تحریک کننده‌های فتنه در پشت پرده بوده و وارد میدان نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: عوامل به وجود آورنده فتنه در لایه‌های زیرین قرار دارند، به همین دلیل به راحتی شناخته نمی‌شوند، آنها از انظار پنهان می‌مانند تا خطری متوجه‌شان نشود.

رئیس شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: باید با ارائه اسناد و مدارک قوی چهره‌ واقعی این افراد را به مردم نشان داد و دست انها را رو کرد، چراکه آنها خود را برای فتنه‌های آینده آماده می‌کنند.

وی گفت: تا بستر مناسب فراهم نشود فتنه به وجود نمی‌آید مانند بذری که باید در زمین مناسب کشت شود، زمین مناسب فتنه اجتماع است.

تقوی اظهار کرد: بستر فتنه از راه‌های مختلفی فراهم می‌شود، نخستین بستر شبهه‌فراکنی است که در این امر فتنه‌گران با بیان شبهات مختلف ذهن مردم را مشوش و گمراه می‌کنند و با استفاده از تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف ذهن مردم را در اختیار می‌گیرند.

وی بیان کرد: باید بدانیم دشمن به دنبال سوءاستفاده از همه امور است، به طور مثال با اینکه قرآن حقیقت است اگر بخواهند از آن دام درست کرده و فتنه‌ای مانند جنگ صفین به وجود آورند، نباید فریب خورد.


منبع:فارس