متن پیش رو در سایت تحلیلی "رصد" منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. 

نهم دی ماه سال ۸۸، برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی و روزی فراموش نشدنی برای ملت ایران است. روزی که خورشید بصیرت، ابرهای کدر و مبهم غفلت را از آسمان پرتنش ایران اسلامی زدود و مردم، این اصلی ترین صاحبان انقلاب بار دیگر حماسه ساز شدند. آن چه رخ داد نه یک حضور مردمی صرف، که موجی دشمن شکن و بصیرت افزا بود تا مانع پیشروی جریان گمراه کننده و فتنه انگیز شود.



موثر ترین مولفه در سد راه نفوذ دشمن، حضور مردمی تحت هدایت رهبری است
چه بسا اگر این حضور میلیونی در تهران و سایر شهرهای کشور نبود، خناسان و فتنه انگیزان داخلی و خارجی بر هجمه همه جانبه خود علیه آرمان های انقلاب می افزودند. از سوی دیگر دوستداران نظام نیز از قدرت واقعی مردم و پشتوانه میلیونی آموزه های انقلابی با خبر نشده و چه بسا نوعی تعلیق در خوف و رجا و تردید بر آنها غلبه می کرد. عدو اما این بار هم سبب خیر شد. اگرچه حوادث عاشورای ۸۸، چینی دل دوستداران اهل بیت(ع) را ترک داد ولی واکنش مردمی به این حوادث آن چنان محکم وگسترده بود که جای هیچ گونه تردید را در تشخیص صفوف و دوستان و دشمنان باقی نگذاشت.



بی گمان، مهم ترین ویژگی این روز بزرگ، نقش آفرینی خودجوش مردم با سلایق و تفکرات گوناگون بود. مردمی که به خوبی خطر تهدید جدی ارزش های دینی را احساس کردند. این احساس خطر و زنهار مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان انقلاب به وقایع عاشورای ۸۸ منحصر نبود.ماه ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مقام معظم رهبری نسبت به هوشیاری دربرابر برخی سناریو های خائنانه خارجی و نقش آفرینی بدخواهان و غافلان داخلی هشدار داده بودند. سناریو هایی که با کلیدواژه تقلب، صیانت از آرای مردمی، و ابه امدر حمایت نهادهای انتخاباتی از کاندیدایی خاص از ماهها قبل از فرایند انتخابات آغاز شده بود. در حالی که رکورد شکنی حماسی ملت پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ، می رفت تا طراحی های هوشمندانه دشمن را خنثی کند، طرح مباحث ابهام آمیز از سوی دو کاندیدای مغلوب و خروج آنان از دایره قانون و خط ولایت حوادث تلخی را رقم زد. تدبیر و قاطعیت مقام معظم رهبری در کنار جانفشانی دلسوزان نظام، آتش تند این فنته را خاموش کرد اما خاکسترهای نیم سوخته زخم خوردگان انقلاب همچنان به آتش افروزی خود ادامه می دادند.

عاشورای ۸۸ فرصتی شد تا این جریان تمامیت خواه و ضدنظام، کینه ورزی خود را به شنیع ترین شکل ممکن نشان دهد. اهانت به آموزه های مرتبط با عاشورای حسینی و هتک حرمت عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع) که با حرکاتی غیر اخلاقی وخلاف منش انسانی همراه شد، مشت این جریان را برای مردم باز کرد. این گونه بود که امواج خروشان ملت با هر تفکر سیاسی (و حتی بخش عمده ای طرفداران نامزدهای مغلوب انتخابات) به خیابان ها ریختند و ضمن تجدید بیعت با آرمان های انقلاب اسلامی، امام عظیم الشان(ره) و رهبر انقلاب بر آمادگی خویش برای دفاع از آموزه شهادت و عزت حسینی تاکید کردند. این حضور، آخرین امیدهای جریان نفوذ از طریق تشکیک و فتنه انگیزی را ناامید کرد. جریان که دیگر نتوانست از بار سنگین این حماسه کمر راست کند و باردیگرحملات موردی و ایذایی را پیشه خود ساخت.

«نفوذ»، روش نوین فتنه انگیزی دشمن

امروز و با گذشت ۶ سال از این حماسه، اگرچه جنس و مسیر فتنه انگیزی جبهه باطل تغییر کرده است اما ماهیت دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان تداوم دارد. شکل فتنه ۸۸ و حوادث عاشورای این سال، این بار جای خود را به فرایندی داده است که اگرچه خزنده و نامحوس است اما همچون فتنه ۶ سال پیش هوشیاری ملت ونخبگان را می طلبد. از سوی دیگر دست کم گرفتن این شکل جدید از فتنه و غفلت از آن به بهانه های مختلف و ظاهراً موجه، به بال و پرگرفتن بیشتر آن خواهد انجامید. نفوذ به ارکان تصمیم گیری در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای کشور فتنه جدیدی است که با وجود هشدارهای چندین و چندباره و تذکرات رهبری و نیروهای هوشیار آن چنان که شایسته و بایسته است جدی گرفته نشده است.

عاشورای ۸۸ فرصتی شد تا این جریان تمامیت خواه و ضدنظام، کینه ورزی خود را به شنیع ترین شکل ممکن نشان دهد
به نظر می رسد به حرکتی موج آفرین و حماسی همچون ۹ دی سال هشتادوهشت نیاز است تا این طراحی هوشمندانه دشمن و یارگیری پنهان آن از فضای داخلی طرد و بی اثر شود نقش آفرینی مردم در حوزه های مختلف اداره کشور و اعتماد به توانایی های داخلی مصداق روشن تداوم ۹ دی در وضعیت فعلی است. این نقش آفرینی مردمی تنها نباید در ویترین طرح ها و آمار گزارش عملکرد مسئولین منعکس شود بلکه باید در اداره امور و رسیدن به اهداف کلان نیز مدنظر قرار گیرد. البته رعایت چارچوب های قانونی و پایبند بودن به الزامات برنامه ریزی های کلان نیز نباید به حاشیه رود. اما به نظر می رسد موثر ترین مولفه در سد راه نفوذ دشمن، همین حضور مردمی تحت هدایت رهبری باشد. حضوری که به بصیرت افزایی روزافزون هم در میان قاطبه مردم وهم در میان نخبگان خواهد انجامید و آنها را در مواجه با نفوذ پنهان و عیان بدخواهان نظام مسلح خواهد کرد.


منبع :رصد