ایرنا/ امام جمعه موقت تهران گفت: عبرت فتنه سال 1388 این است که بتوان در انتخابات پیش رو اردوگاه های حق و باطل را شناخت.

آیت الله سید احمد خاتمی سه شنبه شب طی مراسمی در حرم مطهر رضوی با اشاره به سالگرد حماسه 9 دی افزود: درس بزرگی که فتنه 88 و حماسه 9 دی به ما داد این است که دو شاخص یا معیار در انتخابات می تواند مورد نظر باشد.

وی با بیان اینکه نخستین معیار شناخت اردوگاه هاست اظهار کرد: در انتخابات پیش رو انبوه جریان های سیاسی حضور دارند لذا باید ببینیم چه کسانی و چه جریان ها یا جناح های سیاسی از کدام نامزدهای انتخاباتی حمایت می کنند.

وی گفت: حمایت جریان های سیاسی که در گذشته امتحان خود را داده اند و سربلند بیرون آمده اند می تواند ملاک تشخیص برای مفید بودن نامزد مورد نظر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر آن دسته از افراد یا جریان های سیاسی که در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی تحصن کردند و با کنگره آمریکا در تماس بودند از نامزدهای خاصی حمایت نمودند باید در انتخاب فرد مورد حمایت آنها برای نمایندگی مجلس تردید کرد.

وی ادامه داد: در ماجرای فتنه 88 دو اردوگاه مزبور کاملا مشخص بودند به طوری که یک اردوگاه حامی ولایت و اردوگاه دیگر دشمنان ملت شدند.

وی معیار دوم در انتخابات پیش رو را داشتن بصیرت دانست و گفت: اکنون فضای رسانه ای به طور بی سابقه متحول شده است لذا باید دید رسانه های بیگانه در مورد چه افراد یا جریان های سیاسی در داخل کشور حساس هستند و از چه جریان ها و افرادی حمایت و تعریف می نمایند.

آیت الله خاتمی افزود: اولین وجه بصیرت، پیدا کردن راه درست است و آن کس که به بیراهه می رود از نعمت بصیرت برخوردار نیست.
وی دومین وجه بصیرت را داشتن موضع حق در عرصه های مختلف زندگی دانست و اظهار کرد: همانطور که رسول اکرم (ص) فرمودند، عالم ترین انسانها آن کس نیست که خیلی اصطلاحات علمی بلد باشد بلکه عالم ترین انسانها کسانی هستند که در زمان اختلاط حق و باطل، راه درست را بیابند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بحث خواص را مطرح کردند و فرمودند که خواص الزاما باسوادها نیستند، چه بسا که افرادی باسواد هستند اما بصیرت ندارند و چه بسا افرادی که باسواد خوانده نمی شوند اما عالم تر از هر باسوادی هستند.
امام جمعه موقت تهران نخستین ملاک برای ورود به همه عرصه ها را تشخیص حق از باطل دانست و افزود: اینکه کسی یا کسانی بگویند و کتابی به نام 'صراط های مستقیم' چاپ کنند و در آن همه مکاتب ولو مکتب های باطل را صاحب سهم از حق بدانند، تحریف حقیقت است.

وی اظهار کرد: در همه عرصه ها حق و باطل وجود دارد اما باید حق را پیدا کرد و اما آن کسی که کتاب 'صراط های مستقیم' را نوشته، فردی فراری است که جرات حضور در ایران را ندارد.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در قرآن کریم تنها یک صراط مستقیم و یک راه حق نشان داده شده است که پیامبر اکرم (ص) نیز در روایات فراوان به صراط مستقیم اشاره کرده اند.

وی گفت: در فتنه سال 1388 مردم ولایتمدار در یک اردوگاه بوده و آمریکا و مزدورانش نیز در اردوگاه دیگر قرار داشتند اما در 9 دی مردم ولایتمدار نشان دادند که اهل کوفه نیستند و تا پای جان از ولایت حمایت می کنند.
آیت الله خاتمی اظهار کرد: در عرصه سیاسی باید موضع حق را شناخت و شاخص حق را پیدا کرد و در صورتی که شاخص پیدا و موضع حق شناخته شد دیگر نباید تردید کرد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به کسانی که در حماسه 9 دی جانب حق را گرفته و زیر پرچم ولایت قرار گرفتند افتخار می کند، مردم ولایتمدار ایران و حماسه سازان 9 دی علمدار انقلاب هستند و اگر این علمداران نباشند دیگر نظام اسلامی وجود ندارد.

وی گفت: علمداران دین به فرموده حضرت امام علی (ع) کسانی هستند که اهل هزینه کردن بوده و موضع حق داشته و اهل بصیرت باشند لذا در دعواهای سیاسی باید دنبال پیدا کردن شاخص های حق باشیم.
امام جمعه موقت تهران افزود: اهل بیت (ع) پیدا کردن شاخص در دعواهای سیاسی را مشخص کرده اند و بر این اساس در عصر غیبت امام زمان (عج) جناح ها الزاما موضع حق ندارند و باندها و احزاب حجت شرعی نیستند بلکه حجت شرعی فقط مواضع ولایت است و بس.

وی اظهار کرد: برخی گروه ها از جوانان کشور استفاده ابزاری می کنند و آنان را سکوی رشد و جاه طلبی خود قرار می دهند لذا جوانان باید دنبال حجت شرعی باشند و سکوی رشد جاه طلبان نشوند.
وی ادامه داد: در فتنه 88 فتنه گران در برابر ولایت فقیه و ولی فقیه موضع گرفتند و قصدشان براندازی ولایت بود و ارتباطی به رئیس جمهوری شدن نداشت اما مردم در 9 دی ثابت کردند که همراه ولی فقیه هستند.
آیت الله خاتمی گفت: گذشته چراغ راه آینده است لذا باید از گذشته پند بگیریم و به عرصه فتنه های آینده توجه داشته باشیم.