مستند «بعد از خمینی» قسمت اول، پایان نخست وزیر بخش اول

 

مستند «بعد از خمینی» قسمت اول ، پایان نخست وزیر 1

خلاصه داستان این قسمت:

شانزده روز از پذیرش آتش بس بین ایران و عراق گذشته؛ فردا روزِ شروعِ مذاکراتِ قطعنامه ی ۵۹۸ است. تهران انتظارِ اتفاق دیگری را هم می کشد؛ معرفی کابینه ی جدید نخست وزیر. اما اتفاقی افتاده! سران نظام تصمیم می گیرند خبر درز نکند؛ بی خبر از تیترِ فردای روزنامه ی جمهوری روسای نظام تصمیم می گیرند از امام کمک بگیرند. تصمیم امام چه خواهد بود؟

*****

 

تاریخ همواره پر است از وقایع مبهم و ناگفته هایی که یافتن و رمز گشایی از آنها می تواند چراغ راه آینده باشد. یافتن و غبار زدودن از صفحه های خاک گرفته ای که به دلایل موجه و غیرموجه در پستوی نمور گذشته پنهان شده اند کار پرچالشی است؛ که جرأت و همت را همزمان به یاری می طلبد. اما حقیقتا به سختی اش می ارزد! …

مستند #بعدازخمینی تلاشی است از همین جنس توسط عده ای که آنها را #نسل_سوم ی صدا می زنند. تنها نسلی که حال و هوای قدیم و جدید انقلاب را توأمان چشیده و از این روست که شاید بتواند پس از امام را برای خمینی ندیده ها ترجمه کند. ناگفته ها را از دل خروارها مصلحت اندیشی برای ناشنیده ها بیرون بکشد و احتمالا بهای جسارتش را هم بپردازد! جسارتی که متأسفانه کمتر از دلسوزان انقلاب می بینیم.

۱۷ قسمت ۲۰ دقیقه ای، حاصل ۲سال پژوهش بی وقفه از میان اسناد، مصاحبه ها و خاطرات مردان نسل اول انقلاب است که به تهیه کنندگی «شبکه خبری اجتماعی افسران» و کارگردانی حجت الله نیکی ملکی از ناگفته های «ده ساله ی دوم انقلاب اسلامی» روایت خواهد کرد. داستان از آخرین سال عمر حضرت امام آغاز و تا پایان دوران سازندگی ادامه خواهد داشت.

باور سازندگان بر این است، دانستن اینکه ایران در سالهای #بعدازخمینی چه وقایعی را چگونه پشت سر گذاشته است، می تواند عبرت بی بدیلی برای ترسیم آینده ای شفاف تر و بالنده تر ارائه دهد. تلاش مستند بر این بوده که در عین انصاف، صریح و شفاف باشد و حقایق را فدای مصلحت سازی ها نکند. قضاوت اینکه چقدر در این راه توفیق یافته ایم را به بینندگان وامیگذاریم.

و در آخر از آنجایی که این روایت تاریخی برخی پیش فرض های رایج را به چالش می کشد توصیه می کنیم:

#اگر_متعصب_نیستید_این_مستند_را_ببینید!