بیانات رهبری درباره بصیرت، استقامت و فتنه

اگر بصیرت نداشته باشیم...

اگر بصیرت نداشته باشیم، اگر فراموش کنیم که دشمنانى در کمین انقلابند، ضربه خواهیم خورد؛ این براى ما تجربه شده است. بیانات در مراسم  تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهوری(12/5/1388)

-------------------------------------------------

بصیرت برای چه...!

در شناخت دشمن خطا نکنیم، لذا بصیرت لازم است، تبیین لازم است. (بیانات در دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر(5/5/1388)

-------------------------------------------------

بصیرت در شناخت چی؟/ وقتی بصیرت بود.../ قطب‌نما همان بصیرت است/ بصیرت یک ابزار کار

ملتى که بصیرت دارد، مجموعه‌ى جوانان یک کشور وقتى بصیرت دارند، آگاهانه حرکت می‌کنند و قدم برمی‌دارند، همه‌ى تیغ‌هاى دشمن در مقابل آن‌ها کند می‌شود. ‌

بصیرت وقتى بود، غبارآلودگى فتنه نمی‌تواند آنها را گمراه کند، آن‌ها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهى در راه بد قدم می‌گذارد. 

شما در جبهه‌ى جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشه‌خوانى بلد نباشید، اگر قطب‌نما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه میکنید مى‌بینید در محاصره‌ى دشمن قرار گرفته‌اید؛ راه را عوضى آمده‌اید، دشمن بر شما مسلط میشود. این قطب‌نما همان بصیرت است.

در زندگىِ پیچیده‌ى اجتماعىِ امروز، بدون بصیرت نمی‌شود حرکت کرد. جوان‌ها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانى، متعهدان موجود در جامعه‌ى ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهى و حوزوى، باید به مسئله‌ى بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌هاى جلوگیرى از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرت‌ها لازم است. 

وقتى بصیرت بود، آنوقت شما می‌دانید با  کِى طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمی‌دارید. یک روز شما می‌خواهید تو خیابان قدم بزنید، خوب، با لباس معمولى، با یک دمپائى هم می‌شود رفت تو خیابان قدم زد؛ اما یک روز می‌خواهید بروید قله‌ى دماوند را فتح کنید، او دیگر تجهیزات خودش را می‌خواهد. بصیرت یعنى اینکه بدانید چه می‌خواهید، تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید. یانات در دیدار عمومى مردم چالوس و نوشهر (۱۳۸۸/۰۷/۱۵)

---------------------------------------------------

بصیرت جوانان امروز بیشتر یا کمتر!

امروز بصیرت جوان‌هاى ما هم از جوانان آن روزگارِ اول انقلاب و در اثناى انقلاب، یقیناً بیشتر است. خیلى چیزها را شما امروز می‌دانید، براى شما جزو واضحات است، که آن روزها باید براى جوان‌ها، آن‌ها را شرح می‌دادیم، بیان می‌کردیم؛ اما امروز جوان‌هاى ما این‌ها را می‌دانند؛ بصیرت بالاست. در عین حال من تأکید می‌کنم بر روى بصیرت. بیانات‌ در دیدار دانش‌آموزان در آستانه سیزدهم آبان‌ (۱۳۸۸/۰۸/۱۲)

-----------------------------------------------------

چه بصیرتی خوب است؟

هر اقدامى که به بصیرت منتهى بشود، بتواند عنصر خائن را، عنصر بدخواه را از آحاد مردم و توده‌ى مردم جدا کند، او را مشخص کند، این خوب است. بیانات در دیدار جمع کثیرى از بسیجیان کشور (۱۳۸۸/۰۹/۰۴)

----------------------------------------------------

اساس کار طرفداران حقیقت

در دنیائى که اساس کار دشمنان حقیقت بر فتنه‌سازى است، اساس کار طرفداران حقیقت بایست بر این باشد که بصیرت را، راهنمائى را، هرچه می‌توانند، برجسته‌تر کنند و این شاخص‌ها را، این مایزها را، این معالم‌الطریق را بیشتر، واضح‌تر، روشن‌تر در مقابل چشم مردم قرار بدهند، که مردم بفهمند، تشخیص بدهند و گمراه نشوند. بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون (۱۳۸۸/۰۹/۲۲)

-----------------------------------------------------

چراغ مه شکن

فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص می‌کند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است. بیانات در دیدار اعضاى بسیجى‌ هیئت علمى دانشگاه‌ها (۱۳۸۹/۰۴/۰۲)

----------------------------------------------------

بصیرت، قبله‌نما و قطب‌نماست

بصیرت، نورافکن است؛ بصیرت، قبله‌نما و قطب‌نماست. بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاش‌ها و مبارزات انسانى در جامعه است. این یک سطح بصیرت. بیانات در دیدار دانشجویان و جوانان استان قم‌ (۱۳۸۹/۰۸/۰۴

------------------------------------------

انقلابى باید بصیر باشد

انقلابى باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگى‌هاى شرائط زمانه را درک کند. بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم (۱۳۸۹/۰۷/۲۹)

---------------------------------------------------

اگر هر جامعه‌ای بصیرت خرج دهند...

در هر جامعه‌اى، اگر چنانچه همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند، می‌توانند همه‌ى مشکلات را حل کنند. یعنى بزرگترین کوه‌ها در مقابل حضور مردم از بین می‌رود؛ می‌توانند کوه‌هاى بزرگ را جابه‌جا کنند. بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت 9 دی (21/9/1390)

---------------------------------------------------

بصیرت یعنى گم نکردن راه

تجربه‌ى موفقیتِ ناشى از دو عامل بصیرت و صبر. بصیرت یعنى گم نکردن راه، اشتباه نکردن راه، دچار بیراهه‌ها و کجراهه‌ها نشدن، تأثیر نپذیرفتن از وسوسه‌ى خناسان و اشتباه نکردن کار و هدف. و صبر یعنى ایستادگى. نسلها دست به دست به یکدیگر تحویل می‌دهند. بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی (۱۳۹۰/۱۰/۱۹)

---------------------------------------------

سطح امروز مردم از بصیرت

امروز سطح معرفت و سطح بصیرت در کشور ما انصافاً خوب است. بیانات در جمع فرماندهان نیروى زمینى ارتش (۱۳۹۱/۰۲/۰۳)

---------------------------------------------

بصیرت و صبر = فتوحات پی در پی

آن روز که اسلام در ایران پیروز شد و توانست دژ آمریکا و صهیونیزم را در یکى از حساسترین کشورهاى این منطقه‌‌ى بسیار حساس فتح کند، اهل عبرت و حکمت دانستند که اگر صبر و بصیرت را به کار گیرند، فتوحات دیگر پى‌‌درپى فرا خواهد رسید؛ و فرا رسید. بیانات در اجلاس «علما و بیداری اسلامی» در تهران (۱۳۹۲/۰۲/۰۹)

-----------------------------------------------

بعضى دهن‌کجى کردند که بصیرت!

چند سال پیش در قضیّه‌ى فتنه گفتیم بصیرت؛ بعضى دهن‌کجى کردند که بصیرت! بله، بصیرت؛ بصیرت که نبود، هرچه که مسئولیّت و انگیزه بیشتر باشد، احساس بیشتر باشد، خطر بیشتر است؛ اطمینانى دیگر نیست به این آدم بى‌بصیرت و بدون روشن‌بینى که دوست را نمى‌شناسد، دشمن را نمى‌شناسد و نمی‌فهمد کجا باید این احساس را، این نیرو را، این انگیزه را خرج کند. بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین (۱۳۹۳/۰۹/۰۶)

----------------------------------------------------

انسان‌هاى آگاه و بصیر نگران نمی‌شوند

امروز نظام اسلامى درگیر چالش‌هایى است. وجود چالش به معناى حرکت به سمت جلو و ابتکارهاى روزافزون و نوبه‌نو است. وجود چالش، انسان‌هاى آگاه و بصیر و شجاع را نگران نمی‌کند. یانات در دانشگاه افسرى امام حسین علیه‌السلام (۱۳۹۳/۰۲/۳۱)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فتنه

دشواری شناخت در فتنه

در حوادثِ فتنه گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است. بیانات در دیدار جمعى از شعرا (۱۳۸۸/۰۶/۱۴).

-------------------------------------------------------

تمایلات اهل‌ فتنه به؟

اهل فتنه مایلند که خشیت خودشان را، خوف از خودشان را در دل نخبگان و خواص، به جای خشیت از خدا بنشانند. 

گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند. دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 2/7/1388

-------------------------------------------------------

مهمترین زمان تبلیغ 

یکى از کارهائى که امروز دستهاى فتنه‌انگیز در دنیا بجد دنبالش هستند، اختلافات مذهبى در بین مسلمانهاست. 

مهمترین برهه‌اى و زمان و مکانى که تبلیغ، آنجا معنا می‌دهد، جائى است که فتنه وجود داشته باشد. 

--------------------------------------------------

اهل تشخیص بسم‌الله

در شرائط فتنه، کار دشوارتر است؛ تشخیص دشوارتر است. بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام 19 دی ۱۳۸۸/۱۰/۱۹

---------------------------------------------------

دوپهلو حرف زدن کمک به فتنه است

دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگى فضاست؛ این کمک به رفع فتنه نیست، این کمک به شفاف‌سازى نیست. شفاف‌سازى، دشمنِ دشمن است؛ مانع دشمن است. غبارآلودگى، کمک دشمن است. این، خودش شد یک شاخص. این یک شاخص است: کى به شفاف‌سازى کمک می‌کند و کى به غبارآلودگى کمک می‌کند. همه این را در نظر بگیرند، این را معیار قرار بدهند. دیدار با اعضای شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى‌،‌ (29/10/1388)

-----------------------------------------------

اولین حرکت در ایجاد فتنه

دیدید شما در اوائل همین حوادث بعد از انتخابات - این فتنه‌ى بعد از انتخابات - اولین کارى که شد، تردیدافکنى در کار مسئولین رسمى کشور بود؛ در کار شوراى نگهبان، در کار وزارت کشور. این تردیدافکنى‌ها خیلى مضر است؛ دشمن این را می‌خواهد. جوانان بسیجى باید ایمان را، بصیرت را، انگیزه را، رعایت موازین و معیارها را، اینها همه را با هم ملاحظه کنند. دیدار بسیجیان، (4/8/1388)

----------------------------------------------------

حق بر اولیاء حق مشتبه می‌شود

خب، اینها ایجاد فتنه می‌کند؛ یعنى فضا را فضاى غبارآلود میکند. شعار طرفدارى از قانون می‌دهند، عمل صریحاً بر خلاف قانون انجام می‌دهند. شعار طرفدارى از امام می‌دهند، بعد کارى می‌کنند که در عرصه‌ى طرفداران آن‌ها، یک چنین گناه بزرگى انجام بگیرد؛ به امام اهانت بشود، به عکس امام اهانت بشود. این، کار کمى نیست؛ کار کوچکى نیست. دشمنان از این کار خیلى خوشحال شدند. فقط خوشحالى نیست، تحلیل هم می‌کنند. بر اساس آن تحلیل، تصمیم می‌گیرند؛ بر اساس آن تصمیم، عمل می‌کنند؛ تشویق می‌شوند علیه مصالح ملى، علیه ملت ایران. اینجا آن چیزى که مشکل را ایجاد می‌کند، همان فریب، همان غبارآلودگى فضاست... یک کلمه‌ى حق را با یک کلمه‌ى باطل مخلوط میکنند، حق بر اولیاء حق مشتبه می‌شود. اینجاست که روشنگرى، شاخص معین کردن، مایز معین کردن، معنا پیدا میکند. دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون (22/8/1388)

----------------------------------------------------

به بازی فتنه‌گران کمک نکنید!

در شرائطى که دشمن با همه‌‌‌ى وجود، با همه‌‌‌‌ى امکاناتِ خود درصدد طراحى یک فتنه است و میخواهد یک بازى خطرناکى را شروع کند، باید مراقبت کرد او را در آن بازى کمک نکرد. دیدار مردم قم، 19/10/88

--------------------------------------------------

بکش کنار! هرگز

بعضى‌‌ها در فضاى فتنه، این جمله‌‌ى «کن فى الفتنة کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» را بد می‌فهمند و خیال می‌کنند معنایش این است که وقتى فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 2/8/1388

-----------------------------------------

و اما توده‌ی مردم...

مهمترین هدف از حوادث دوران فتنه‌ى بعد از انتخابات - این چند ماه - این بود که بین آحاد ملت شکاف بیندازند؛ سعیشان این بود. می‌خواستند بین آحاد مردم شکاف بیندازند، و نتوانستند. توده‌ى مردم راه خود را ادامه می‌دهد؛ راه خدا را، راه اسلام را، راه جمهورى اسلامى را، راه پیاده کردن احکام الهى را، راه رسیدن به عزت و استقلال در پناه اسلام را. ملت حرکتش اینجورى است. دیدار با نیروى هوائى ارتش، 19/11/1388

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

استقامت

ایستادگی شرط اول

ایستادگی شرط اول است. ملت‌ها در راهی که شروع می‌کنند، باید استقامت کنند؛ «فلذلک فادع و استقم کما امرت». در قرآن کریم، دستور استقامت به نبی مکرم اسلام در جاهای متعددی داده شده است؛ سرّش همین است. بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی 19/10/1390

--------------------------------------

هر کجا استقامت کردیم ....

ما در طول این سی سال تجربه کرده‌ایم: ایستادیم، پیش رفتیم. هر جا که می‌بینید یک عقب‌نشینیای انجام گرفته است، یک ناکامیای پیش آمده است، به خاطر این است که در استقامت ما سستی پیدا شده بود. هر جا استقامت کردیم، پیش رفتیم. بعد از این هم همین جور خواهد بود. دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه ۶ بهمن 6/11/1388

------------------------------------------

انقلاب با چه چیز پیروز شد

بنده بارها از کلام امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) این را نقل کرده‌ام: «لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر»؛ بصیرت - آگاهی - و صبر؛ یعنی استقامت، پافشاری، خسته نشدن. این دو خصوصیت در ملت ایران پیدا شد و کار خودش را کرد و انقلاب پیروز شد. بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ 24/9/1387

-------------------------------------------

وعده قرآن به کسانی که استقامت کردند

قرآن به ما وعده داده است، اسلام به ما وعده داده است که اگر ملت‌ها حرکت کنند، ایمان نشان بدهند، غیرت نشان بدهند، خسته نشوند، صبر پیشه کنند، استقامت کنند، حتماً به هدف‌های خودشان خواهند رسید. بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان در آستانه‌ی سالروز سیزده آبان 8/8/1387

------------------------------------------------

«استقامت»..... هنر است 

استقامت کردن در مقابل فریب‌ها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است که اگر یک ملت این هنر را داشته باشد، آن وقت به قله می‌رسد؛ به جایی که دیگر دشمن فایده‌ای در تهدید نمی‌بیند و مجبور است با او بسازد یا در مقابل او تسلیم شود. بیانات در دیدار بسیجیان‌ 6/10/1385

---------------------------------------------

استقامت در «روش» یا «هدف» کدامیک؟

باید مراقب باشیم که جای این تعبیرات عوض نشود؛ یعنی ما در زمینه‌ی اهداف، میگوییم استقامت؛ باید جای «هدف» را با «روش» اشتباه نکنیم. استقامت در روشها لازم نیست، استقامت در اهداف لازم است. 

من به عنوان انسانی که در جریان مسائل کشور از اول انقلاب تا حالا از نزدیک بوده‌ام، عرض میکنم که پیشرفت‌های ما در همه‌جا، ناشی از ایستادگی و استقامت بر پایه‌ی ارزش‌ها بوده است؛ هرجا که استقامت کردیم و بر مبانی خودمان پافشاری کردیم و از آن کوتاه نیامدیم و در مقابل تهدیدها خودمان را نباختیم، آن‌جا پیشرفت کرده‌ایم. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 31/6/1383

---------------------------------------------

استقامت یعنی....

استقامت، یعنی راه را گم نکردن؛ فریب جلوه‌های مادّی را نخوردن؛ اسیر هوی و هوس نشدن؛ دستورها و فرایض اخلاقی و معنوی و ادب اسلام را رها نکردن و به لذّت‌طلبی و عشرت‌طلبی رو نیاوردن. بیانات در دیدار جمعی از پاسداران 17/7/1381

---------------------------------------------

«رمز کار» برای مقابله با دشمن

مواظب باشید دشمن حرکت شما را متوقف نکند. خدای متعال در دو جای قرآن به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت»، (۱۱) «و استقم کما امرت»؛ (۱۲) استقامت کن. استقامت یعنی ایستادگی کردن، ادامه دادن، راه را دنبال کردن، متوقف نشدن؛ این رمز کار است. بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی» 10/11/1390

--------------------------------------------

ریشه استقامت در سید روح الله

سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت میداد، شجاعت می‌داد و استقامت می‌داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. 

امام بزرگوار این ایمان عمیقِ تغییرناپذیر را شکوفا کرد؛ غیرت دینی مردم را برانگیخت و ملت ایران الگوی استقامت و بصیرت شد. بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی 14/3/1392