اگر سران فتنه محاکمه شوند چه حکمی برای آنها رقم می‌خورد؟/سران فتنه از نگاه خانواده شهدای فتنه

در آستانه 9 دی ماه روز بصیرت، واکنش های مختلفی از سوی بسیاری از مسئولان و حتی پدران شهدای فتنه نسبت به عملکرد سران فتنه و ماهیت روز نهم دی ماه در رسانه های مختلف صورت پذیرفته است.

در آستانه 9 دی ماه روز بصیرت، واکنش های مختلفی از سوی بسیاری از مسئولان و حتی پدران شهدای فتنه نسبت به عملکرد سران فتنه و ماهیت روز نهم دی ماه در رسانه های مختلف صورت پذیرفته است. در میان این واکنش‌ها، سران فتنه به عنوان مجرمان و خاطیان فتنه آفرین معرفی می‌شوند که کماکان در سایه الطاف نظام در حصر خانگی به سر می‌برند که اگر قرار باشد دادگاهی تشکیل شود قطع به یقین حکم آنها چیزی بیش از حصر خانگی می‌باشد که برخی نیز صراحتاً اشد مجازات(اعدام)  را برای آنها تلقی کرده‌‍اند.

نگاه ویژه مسئولان و شخصیت‌ها به نهم دی ماه از ابعاد مختلفی قابل وصف است. بسیاری از طیف های اصول گرا به تمجید از این روز و حماسه ای که جاوانه شد پرداخته اند و در عین تعجب برخی از چهره های وابسته به جریان اصلاحات، به تخریب این روز حماسی پرداخته و یا با سکوت، بی اهمیت بودن آن را نشان داده اند.

ماشاالله شمس‌الواعظین از روزنامه نگاران اصلاح طلب در خصوص حماسه نهم دی ماه سال 88 بیان کرده است: من صحبت نمی‌کنم. نه تنها در این موضوع بلکه کلا صحبتی نخواهم کرد.وی در پاسخ این سوال که 9 دی حماسه ملی است و چرا نمی‌خواهید در این باره صحبت کنید،‌ ابراز داشته: اولاً که 9 دی حماسه ملی نیست و شما اسمش را گذاشتید حماسه ملی. روز ملی آن چیزی است که در درون من و شما و در تقویم آمده باشد. ثانیا این که من در هیچ زمینه ای صحبت نمی‌کنم.

صادق زیبا کلام نیز در این راستا  بحالتی تمسخر آمیز در پاسخ به سوال مطرح شده، گفته است: شما بروید ببینید 25 خرداد جمعیت مردم بیشتر بود یا 9دی !؟

الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا پاسخ داده: به هیچ عنوان صحبت نمی‌کنم.

از سوی دیگر چهره های اصول گرای نظام به تمجید از حرکت خودجوش مردم پرداخته و آن را نقطه عطف تاریخ انقلاب محسوب می کنند.

در این باره حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشته است :‌ به نظر می‌رسد روز نه دی خودش به تنهایی یک برگ برجسته و تاریخی در طول انقلاب است و همه دنیا و مخالفان باید بدانند که مردم ایران نسبت به مقدسات دینی مثل روز قدس، روز عاشورا، امام و رهبری و ... حساسیت دارند و هیچ چیز نباید این ارزش ها را تحت الشعاع قرار دهد و امسال نیز باید برای پنجمین سال به این برنامه توجه شود.

همچنین عملکرد سران فتنه به صورت جدی در گفته های اکرمی برجسته می باشد و تغییر وضعیت فعلی آنها را منوط به شرایطی می داند و می گوید: بایدعاملان حوادث سال 88 در مواضع خود تجدید نظر کنند تا در طرف مقابل هم تغییری حاصل شود و آن وقت است که می توان از حل شدن این مسئله حرف زد.

عزت‌الله ضرغامی شخصیت دیگری است که در گفت و گو با مرصادنیوز، نهم دی ماه را روز ملتزم کردن بسیاری از سیاسیون به رعایت قانون و چارچوب نظام دانسته و خاطرنشان می کند: نهم دی ماه به فضای سیاسی کشور یک بلوغ هدیه کرد.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما ادامه می دهد: امروز هم هر جریان، هر شخص و هر گروهی که می‌خواهد از جریان حرکت ملت حذف نشود و جا نماند باید با خواست و اراده مردم در نهم دی ماه همراه شود. هر کس توفیق این موضوع را داشته باشد در واقع سعات و ماندگاری و جاودانگی را برای خود تضمین کرده و در غیر این صورت به انحراف خواهد رفت.

وی در زمینه عملکرد سران فتنه، مسبب اصلی را میرحسین موسوی خطاب کرده و تصریح می کند: امروز آقای موسوی و سران فتنه می دانند و برای آنها روشن شده است که بسیاری از توطئه ها در روزهای فتنه از خارج از کشور هدایت می  شد. الان که آگاهند به این موضوع و حرفی از آنها شنیده نمی شود دیگر تردیدی در فتنه گری و جرم آنها نیست.

سید محمد غرضی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص رفع حصر سران فتنه که برخی ها پیگیر جدی آن هستند تاکید می کند: در بحث رفع حصر بنده معتقدم که یک عده خودشان، خودشان را حصر کردند. نگاه جامعه و مردم به آنها این است که آمادگی دارند که رفع مشکل کنند ولی طرفین باید باهم کنار بیایند در ضمن این را هم فراموش نکنیم که مردم دیگر به خاطر عده ای خاص به خیابانها نخواهند آمد.

پیرامون موضوع فتنه 88 و روز نهم دی ماه عکس العمل هایی نیز از سوی پدران شهدای یا جانبازان فتنه نیز در رسانه دیده می شود. برادرِ رامین رمضانی یکی از شهدای فتنه 88 در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشته است: به اعتقاد من مقصرینی که آشوب به پا کردند نباید از آن ها گذشت و درخواست ما این است که عوامل فتنه به جزای عمل خود برسند.

همچنین پدر ناصر امیرنژاد، شهید کهگیلویه وبویراحمدی که در فتنه 88 به شهادت رسید در گفت و گو با سایت چهارفصل گفته است: در اغتشاشات و فتنه 88 منافقان و مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی به سوی فرزندم تیراندازی کردند و بنده از موسوی و کروبی و دیگر سران فتنه که در حوادث پس از انتخابات نقش داشتند، شکایت کرده‌ام.

این پدر شهید بیان داشته است: سران فتنه موجب اختلافات و بی‌نظمی در کشور شدند، فتنه به پا کردند و باعث مرگ فرزندم که سرباز انقلاب اسلامی بود، شدند.

حال به اعتقاد بسیاری حکم سران فتنه بیش از آن چیزی است که امروز در حال سپری کردن آن می باشند. عده  کثیری محارب بودن سران فتنه را تصدیق می کنند و در واکنش به کسانی که خواستار دادگاهی شدن سران فتنه هستند می گویند که حکمی جزء اعدام شامل حال سران فتنه نخواهد بود.

در این زمینه حجت‌ الاسلام والمسلمین مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار در گفت‌وگو با سرویس سیاسی پایگاه خبری انقلاب نیوزدر پاسخ به این سوال که حکم سران فتنه چیست گفت:اگر روزی دادگاهی صالحه تشکیل شود و بخواهد به جرایم و خیانت های موسوی و کروبی رسیدگی کند قطعا حکمی بالاتر از حصر خانگی است که الان سران فتنه آن را تحمل می کنند و این حصر خانگی سران فتنه نشان از رأفت اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. 

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه اگر دادگاه صالحه تشکیل شود حکم سران فتنه را باغی اعلام می‌کند، می گوید: به تشخیص بنده تعبیر علما در این خصوص که می‌گویند حکم سران فتنه اعدام است امر صحیحی  است چراکه این حکم برگرفته از مبانی اسلامی و شرعی است.

همچنین در میزگرد بررسی حقوقی جرایم سران فتنه که در 17 آبان ماه امسال(93) با حضور 3 تن از حقوقدانان برجسته کشورمان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد به حکم سران فتنه اشاره گردید

در این نشست اخوان فرد استاد حقوق دانشگاه تهران در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر دلایل قانونی بودن حصر سران فتنه اظهار داشت : درباره آقایان موسوی و کروبی برخی از موارد اتهامی آنان به عنوان مباشر جرم و مرتکب اصلی و در برخی موارد نیز سببیت آنها در مباشرت است.

فیروز اصلانی دیگر حقوق دان شرکت کننده در این نشست، به صراحت جرم سران فتنه  را «بغی» و حداقل حکم آنان «اعدام» اعلام کرده است.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راه دانا نیز در این باره  تصریح می کند: هر چند نمی‌خواهیم پیش از صدور حکم دادگاه حکم صادر کنیم ولی به خاطر محاربه‌ای که سران فتنه در نظام مقدس انجام داده اند و این اقدام آنها هم بر کسی پوشیده نیست اگر دادگاهی هم بشوند به خاطر این جرم سنگین آنها که امنیت ملی را به مخاطره انداختند و عاملین اصلی بودند که باعث کشته شدن ده ها نفر از هموطنان شدند، قطع به یقین حکمی جزء "اعدام" نخواهند داشت.

محمد حسن آصفری دبیر اول کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بوتیا می‌گوید : بعضی ها به دنبال این هستند تا از عناصر فتنه اسطوره سازی کنند و با ایجاد اقداماتی مانند ترور و … برای سران فتنه آن ها را به عنوان اسطوره تلقی کنند و با این کار فتنه جدیدی را بر علیه کشور ایجاد کنند.

برخی از شخصیت ها نیز به صراحت به نقد حامیان سران فتنه پرداخته و در مذمت این اقدام آنها اظهاراتی بیان داشته‌اند.

منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی در گفت‌و‌گو با سبلانه در واکنش به تلاش برخی سیاسیون در حمایت از سران فتنه بیان کرده است: حرکت علیه نظام در حوادث سال 88 واقعی و جدی بود؛ هیچ کس هیچ توجیهی برای دفاع از به وجود آورندگان این فتنه‌ها ندارد. در کجای فتنه88 سوء تفاهم شده است؟ کدام یک از سران فتنه حتی به سوء تفاهم اقرار و ضمن اعلام اشتباه، طلب بخشش کرده است؟

حقیقت پور خطاب به تطهیر کنندگان فتنه گران 88 می‌گوید: فکر می کنید وضعیت سفید شده، و حالا از لانه هایتان بیرون خزیده اید در حالی که سخت در اشتباهید؛ فتنه خط قرمز ما است؛ بدانید مردم ایران اسلامی اجازه حرکت مذبوحانه به ورشکستگان سیاسی 88 را نمی‌دهند.

تلاش بیشتر مردم در جهت زنده و بیدار ماندن روزهای تلخ فتنه 88 مشخص است؛ اما از طرف دیگر، عده ای در صدد به فراموشی سپردن آن روزها هستند. بالاخره مسببین این فتنه تا به امروز هیچ اقدامی در راستای بازگشت از مسیر خود انجام نداده و کماکان عملکرد خود را صحیح می‌دانند.

به هر حال به نظر می‌رسد اگر حصر شکسته شود و سران فتنه از طریق دادگاه محاکمه شوند، حکم سنگینی همچون اعدام در انتظار آنها خواهد بود و سعی بسیاری از شخصیت های نظام نیز در راستای توبه کردن سران فتنه و پشیمانی از عملکردشان می باشد تا چنین حکمی بر آن ها جاری نشود.